pondelok 6. februára 2017

Mamička

Pojinkove poetické poklady





Mamička - Jaroslav Seifert


Jeden z najväčších českých básnikov, inak nositeľ Nobelovej ceny za literatúru, Jaroslav Seifert, napísal prekrásnu (mnohí hovoria, že je to jeho najkrajšie dielo) zbierku poézie, ktorú venoval svojej mame (ale tak trochu aj všetkým dobrým mamám na svete) a nazval ju jednoducho Maminka. A v tom slove sa zračí nekonečná láska a úcta.
Prednedávnom vyšla vo výbornom preklade a prebásnení Ľubomíra Feldeka. Pri vysokej - seifertovskej Seifertovej poézii, je táto básnická zbierka vhodná aj pre staršie deti a mládež.
Dospeláci si prídu na svoje, ale Pojinkovi záleží predovšetkým na "omladine" :) a myslí si, že táto knižka je výborným štartom pre toho, kto má záujem sa oboznámiť s veľkou a ušľachtilou poéziou. A v neposlednom rade, je tu Hviezdoslavov Kubín :) a vhodných básní pre druhý stupeň zš je vždy málo!
A už len podotknem, že kniha má nádherný dizajn!


ukážka:

PRVÝ LIST MAMIČKE

Už viem, ten list dám na zrkadlo
či do košíčka k bavlnkám,
žiaľ, doteraz mi nenapadlo,
čo napísať, čím začať mám.

Mamička moja milovaná -
zatínam zuby do rúčky
a čaká strana rozpísaná,
papier je stále bielučký.

Želám Ti dnes, keď je Tvoj sviatok -
Ti a Tvoj píšem s veľkým Té
a, hurá, už mám prvý riadok
a pokračujem vo vete -

šťastie - ten papier trošku vpíja -
a zdravie - a tu zlyháva
celkom tá moja fantázia,
je prízemná, je dengľavá.

A krčím papier, pokým ona
vaľká na table kuchynskej
cesto, čo vždy tak pekne vonia.
Zúfalo rozbehnem sa k nej,

nežne ma ukryje jej sukňa,
jej oči stihnú uhádnuť
všetko - pár zamúčených rúk ma
privinie potom na jej hruď.






Na záver ďakujem psíkom Placúšikovi a Placinkovi, veľkým milovníkom poézie, za to, že Pojinkovi pridržali stránky na knižke,  keď ju fotil :)


info:
ilustrácie: Jana Kiselová-Siteková (pôvabné, nežné ilustrácie)
vydal: Buvik, 2016
počet strán: 80
trochu väčší formát, pevná väzba
vek: 12+
pre každé dieťa, ktoré má rado svoju mamu :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára