pondelok 5. októbra 2015

Bohovia a bojovníci

Pojinko predstavuje:


Bohovia a bojovníci - Michelle Paverová


Ak si spomínate: len pred mesiacom som Vám predstavoval výbornú fantasy sériu Kronika temného dávnoveku a už som sa stihol "namotať" na ďalšiu podobnú ságu od tej istej autorky. Paverová svoju novú sériu dobrodružnej historickej fantasy nazvala Bohovia a bojovníci. V mnohom si je s tou predchádzajúcou podobná. A to aj štýlom akým je napísaná, tak aj spôsobom akým je príbeh koncipovaný. A predsa je to niečo iné a niečo nové. Tak sa Vás pýtam, kto by odolal? :) 
Ja som veru neodolal!
A dobre som urobil :D

Už samotná obálka a vizuálne spracovanie ma ohromili. Dokonca oriezka knihy je farebne zladená s obalom! Keď knižku čítate, máte potom naozaj pocit akoby ste mali v rukách nejaké tajomné dielo z hlbín času... (A tak je to s každým dielom - pričom každá kniha nesie iný šat. Zatiaľ je to čierny a červený.) A keď som sa dozvedel, že prevažná časť prvého dielu sa odohráva na tajuplnom gréckom ostrove, povedal som si, že to mi snáď načasovali samotní starí bohovia! Veď som práve odchádzal na dovolenku na jeden z gréckych ostrovov... Toto nemohla byť náhoda. Samozrejme, knižku som prečítal tam. A bol to zážitok.
Musel som sa pri čítaní zdržiavať v tieni a hojne sa krémovať, lebo ako knižný červíček-knihomoľ, by som na tom prudkom slnku hádam úplne vyschol :) A takmer sa mi to aj stalo, tak som sa začítal, že som si ani neuvedomil, že tieň sa už dávno posunul a ja som už menil farbu zo zelenej červíčkovskej a nechýbalo veľa a bol by som sa nadobro upražil.
Poviem Vám, tá knižka vás vie tak vtiahnuť, že zabudnete na okolitý svet. A to môžem dosvedčiť, že druhý diel, ktorý práve čítam (už na rodnom jesennom Slovesnku) je ešte lepší. Dej je bohatší na udalosti a pekne sa nám to tam všetko zauzľuje a zaplieta.

Ale ja táram a táram a Vy ešte stále neviete o čom Bohovia a bojovníci vlastne sú. Nuž o tomto: chlapec Hylas (hlavný hrdina) a jeho malá sestra Issi sú chudobní pastieri kôz. Patria k tej najnižšej vrstve obyvateľov, ktorými každý pohŕda. Volajú ich Divosi, pretože nemajú nikoho okrem seba, kto by ich chránil, kto by sa ich zastal, žijú v divočine bez nároku na strechu nad hlavou a vstup do osady majú zapovedaný. Krajinu križujú hroziví a neľútostní Vraní bojovníci, ktorí ich lovia ako zver. Kto sú a čo chcú? Prečo to robia? Nebudem nič prezrádzať, hádam napoviem len toľko, že všetko sa postupne dozviete;) A v momente ako zaútočia na našich súrodencov, sa začína samotný dej knihy.
Sme svedkami úteku Hylasa a jeho zúfalej snahy nájsť svoju setričku. Chlapci sa s ním určite stotožnia. A dievčatá sa zas identifikujú so zaujímavou a dôležitou postavou Pirri, dcérou veľkňažnej z Kréty. Cesty týchto dvoch výnimočných detí sa prekrížia a jeden ovplyvní toho druhého možno viac ako by chceli oni sami.
A nemôžem opomenúť tretieho hrdinu. Je ním zviera. Tu spisovateľka rozvíja motív, ktorý už použila vo svojej predchádzajúcej sérii. Niektoré kapitoly sú písané z pohľadu zvieracieho kamaráta. V každej časti sa nám predstaví iné. Zoznámime sa postupne s delfínom, levom a... prezradím, že na nás čaká sokol. Ale nebojte, starí kamaráti nás neopustia, to len s každým ďalším dielom pribúda nový!
Ak ste sa už stretli s knihami, v ktorých je rozprávač zviera a máte ich radi, tak budete nadšení. Nielenže to je ale zaujímavé spestrenie, zvieracie a ľudské postavy sú rovnako dôležité. Veď príbeh sa odohráva v časoch, kedy bol človek súčasťou prírody a ctil si ju.

Och, ja našťastný červík! Zabudol som Vám povedať, kedy sa náš príbeh odohráva.
Je situovaný do skutočnej historickej epochy. Do doby bronzovej starého Grécka. Ale je to ešte pred slávnou epochou antiky. Takže Zeus ani iní bohovia panteónu nás nečakajú. Je to ešte éra prechodu medzi pravekom a starovekom a zmýšľanie vtedajších ľudí je magické. Za každým šuchnutím a vrznutím vidia pôsobenie prírodných božstiev a duchov predkov:) Ale pozor! Keďže sa jedná o fantasy oni tam naozaj sú, ale to nadprirodzeno je podané tak decentne, že je dlho na čitateľovi či uverí, že za nejakú konkrétnu udalosť môže náhoda alebo ju skutočne majú na svedomí veci medzi nebom a zemou.

Dobre, stačilo, viac sa už rozpisovať nebudem, prečítajte si a uvidíte sami! :)

info:
knižky vydáva vydavateľstvo Enigma. Vyšli prvé dva diely a pred Vianocami nás prekvapí tretí, ktorý sa chystá. (Dokopy by ich malo byť šesť.) Každá kniha má okolo tristo strán, vnútri na nás čaká mapka a na konci pár zaujímavostí zo skutočnej histórie a niekoľko faktov. A to je super nápad, ktorý oceňujem.

veková hranica: 12+
pre chlapcov aj pre dievčatá

1. Divoch



2. Horiaci tieň



 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára